Kvinnans rätt i samhället

Min krönika från svenskan:

Varför tjänar kvinnor mindre än män?

Varför ska kvinnor stanna hemma med barn när männen får jobba?

Är kvinnor bara barnafödande robotar som ska ha hand om hushållet?

Men nu ändras tiderna, kvinnorna börjar styra mer och ordet feminist är inte längre något negativt.


Jag kan garanterat erkänna att jag är stolt feminist och kommer inte att bli en barnafödande robot som sköter hushållet. Visst älskar jag att laga mat och pyssla med inredning, men ingen man kommer någonsin få kliva över mig och bestämma.


Oftast kan man läsa i tidningarna om tvångsgifte, särskilt i vissa religioner. Kvinnor hanteras som ägodelar och ärvs vidare tills de dör. De ska ha på sig kläder så att ingen annan man än den som man är gift med får se kroppen, oftast är det bara ansiktet som får synas. Slöjan får man i samband med första mensen och förklaras då tillräcklig gammal att bli bortgift. En 10-årig flicka kan bli bortgift med en betydligt äldre man.


Är inte det sjukt att kvinnor inte får har en egen vilja? Borde inte sådant förbjudas?

Kvinnor som inte gör som de blir sagda slutar oftast som döda, de kallar det hedersmord. Fy fan, för folk som tycker att det är okej. Vi bor nu i Sverige och i Sverige är det inte okej! Men ändå ser folk genom fingrarna och tillåter sådant här att hända. Kvinnor blir bortgifta och tvingas att underkasta sig sin "man". (Om man nu ska kunna kalla en sådan diktator för en man).


Det borde finnas fler människor som Somaly Mam, hon fick barnens nobelpris i fred för sin insats att rädda unga flickor från prostitution. Hon såldes som ung till en bordell och kämpade sig till den prisbelönta kvinna hon är idag. Priset var hårt för henne, några kidnappade hennes 14-åriga dotter och sålde henne till ett bordell. Somaly Mam ville ge upp men dottern bad henne att inte ge upp.


Jag själv har inte gjort något för att förbättra kvinnors rättigheter, det enda jag har gjort är att kritisera. Är jag då lat?

Men man måste börja någonstans och har Somaly Mam som förebild, fast jag kommer säkerligen aldrig att hamna på samma nivå som henne. Men jag kommer inte att ta något skit från en man och säkerligen inte visa respekt mot en man/kvinna som påstår att kvinnor ska stanna hemma och betrakta mannen som ens herre. Det är bara bullshit!


image12Somaly Mam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0